شكایت از عملیات اجرائی و طرز رسیدگی به شكایات
ماده ۱۶۹ ـ عملیات اجرائی بعد از صدور دستور اجرا (مهر اجرا شود) شروع و هر كس (اعم از متعهد سند و هر شخص ذینفع) كه از عملیات اجرائی شكایت داشته باشد میتواند شكایت خود را با ذكر دلیل و ارائه مدارك به رئیس ثبت محل تسلیم كند و رئیس ثبت مكلف است فوراً رسیدگی نموده و با ذكر دلیل رای صادر كند. نظر رئیس ثبت به هر حال برابر مقررات به اشخاص ذینفع ابلاغ میشود و اشخاص ذینفع اگر شكایتی از تصمیم رئیس ثبت داشته باشند میتوانند ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ شكایت خود را به ثبت محل و یا هیات نظارت صلاحیتدار تسلیم نمایند تا قضیه برابر بند ۸ ماده ۲۵ اصلاحی قانون ثبت در هیات نظارت طرح و رسیدگی شود.
ماده ۱۷۰ ـ در مورد اعتراض به نظر رئیس ثبت بایستی رونوشت كامل یا فتوكپی مدارك ذیل به ضمیمه گزارش جامع و صریح و مشروح ثبت محل از جریان پرونده و موضوع شكایت به نحوی كه محتاج به تكرار مكاتبه نباشد به هیات نظارت فرستاده شود:
۱ ـ رونوشت كامل یا فتوكپی اعتراض نامه ذینفع و ضمائم آن به عملیات اجرائی.
۲ ـ رونوشت كامل یا فتوكپی گزارش رئیس یا ممیز اجرا كه مستند نظر رئیس ثبت بوده است.
۳ ـ رونوشت كامل یا فتوكپی نظر رئیس ثبت.
۴ ـ رونوشت كامل یا فتوكپی شكایتنامه ذینفع و ضمائم آن از نظر رئیس ثبت.
۵ ـ رونوشت كامل یا فتوكپی برگ یا برگهائی از پرونده اجرائی كه مربوط به موضوع شكایت است.
ماده ۱۷۱ ـ هرگاه هیات نظارت محتاج به توضیحاتی از اجرا یا طرفین قضیه باشد، میتواند توضیحات لازم را بخواهد.
ماده ۱۷۲ ـ پس از تنظیم و امضاء صورتمجلس مزایده، شكایت از عمل اجرا از كسی مسموع نیست. این امر مانع از آن نمیشود كه هرگاه قبل از تنظیم و امضاء سند انتقال یا تحویل مال، رئیس ثبت محل عمل اجرا را مخالف قانون تشخیص دهد رای بر تجدید عمل اجرائی داده و رای صادره برابر ماده ۱۶۹ این آییننامه به اشخاص ذینفع ابلاغ و قابل شكایت و رسیدگی در هیات نظارت است.