ماده ۷- انتخابات به صورت مستقیم و عمومی و با رأی مخفی خواهد بود.
ماده ۸ (الحاقی ۱۴۰۲/۱/۵) ـ صرفاً احزاب و جبههها میتوانند پس از تأیید صلاحیت داوطلبان، فهرست انتخاباتی خود را بهصورت مجزا برای حوزههای انتخابیه دارای بیش از یک کرسی و تا سقف کرسی های آن حوزه انتخابیه تنظیم و حسب مورد به ستاد انتخابات کشور یا فرمانداریها اعلام کنند. این امر مانع از حمایتهای احزاب و جبههها از نامزدها در حوزههای انتخابیه تک ¬کرسی نخواهد بود. آگهی اسامی نامزدها و فهرستهای موضوع این ماده پس از تأیید ستاد انتخابات کشور یا فرمانداریها منتشر خواهد شد.
تبصره ۱ ـ مقصود از عبارت «احزاب و جبههها» در این قانون، احزاب و جبهههای موضوع ماده (۱) قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی مصوب ۴/۱۱/۱۳۹۴ است.
تبصره ۲ ـ احزاب و جبهههای موضوع این ماده مکلفند در هنگام ارائه فهرست، موافقت کتبی نامزدها برای عضویت در فهرست آن حزب یا جبهه را ارائه کنند.
تبصره ۳ ـ ارائه فهرست فقط توسط دبیر¬کل یا مقامات مسؤول احزاب و جبههها که به ¬صورت رسمی معرفی میشوند، انجام میگیرد.
تبصره ۴ ـ احزاب استانی فقط حق ارائه فهرست انتخاباتی در حوزه انتخابیه استان محل فعالیت خود را دارند.
تبصره ۵ ـ در صورتی که جبهه¬ ها اعلام موجودیت و ارائه فهرست کنند، احزاب ائتلافکننده آن جبهه، حق ارائه فهرست مجزا را نخواهند داشت.
تبصره ۶ ـ هر فهرست دارای یک عنوان است و عنوان هر فهرست باید مطابق عنوان حزب یا جبهه ارائهکننده آن فهرست باشد و چنانچه عنوان فهرست متفاوت از عنوان حزب یا جبهه ارائهکننده آن فهرست باشد، عنوان مزبور با رعایت تبصره (۴) ماده (۲) قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی باید به تأیید وزارت کشور برسد.
تبصره ۷ ـ عدم رعایت تشریفات این ماده موجب محرومیت آن حزب یا جبهه از ارائه فهرست در آن دوره انتخابات و همان حوزه انتخابیه می ¬شود.
ماده ۹ (اصلاحی ۱۳۹۵/۳/۳)– در انتخابات مجلس شورای اسلامی فرد منتخب در مرحله اول انتخابات باید حداقل بیست درصد (۲۰%) از کل آراء را کسب نماید و انتخاب در مرحله دوم و همچنین انتخابات میان دوره ای با کسب اکثریت نسبی به هر میزان است.
تبصره ۱- درصورتی که آراء دو یا چند نفر از نامزدها مساوی باشد، ملاک انتخاب یک یا چند نفر از آنان، قرعه میباشد که در جلسه مشترکهیأتهای اجرائی و نظارت مرکز حوزه انتخابیه انجام خواهد گرفت. نامزدهای مذکور و یا نمایندگان آنان میتوانند در مراسم قرعهکشی حضور داشتهباشند.
تبصره ۲- [به موجب «قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» مصوب ۱۴۰۲/۰۵/۰۱ نسخ صریح شده است.]
تبصره ۳-[به موجب «قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» مصوب ۱۴۰۲/۰۵/۰۱ نسخ صریح شده است.]
تبصره ۲ (اصلاحی ۱۴۰۲/۵/۱)- پس از تأیید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان، وزارت کشور موظف است اعتبارنامه کلیه منتخبین را صادر و به مجلس شورای اسلامی ارسال نماید. پذیرش انصراف هر یک از منتخبین پس از تأیید صحت انتخابات و قبل از تصویب اعتبارنامه نیز میبایست به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. (الحاقی مصوب ۱۳۸۳/۱۲/۲۶)
تبصره ۳ (اصلاحی ۱۴۰۲/۵/۱)- اولین انتخابات میان دوره ای مجلس ششم همزمان با انتخابات هشتمین دوره ریاست جمهوری سال ۱۳۸۰ برگزار خواهد شد.
تبصره ۶- [به موجب «قانون اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» مصوب ۱۳۸۶/۱/۲۶ نسخ صریح شده است.]
ماده ۱۰- چنانچه در مرحله اول برای یک یا چند نفر از داوطلبان حداقل یک پنجم آراء حاصل نگردید، انتخابات دو مرحله ای خواهد شد، بدین معنی که از بین نامزدهایی که حداقل یک پنجم آراء را در مرحله اول بدست نیاورده اند، فقط به تعداد دو برابر نمایندگان مورد نیاز از بین کسانی که بیشترین آراء را در مرحله اول داشته اند، در انتخابات مرحله دوم شرکت می کنند و در صورتی که تعداد نامزدهای باقی مانده، کمتر از دو برابر باشد، تمام آنان در مرحله دوم انتخابات شرکت خواهند نمود. (اصلاحی مصوب ۱۳۹۵/۳/۳)
تبصره ۱- اگر تعداد نامزدهای باقیمانده مساوی یا کمتر از نمایندگان مورد نیاز باشد، انتخابات مرحله دوم انجام نخواهد شد و نامزد یا نامزدهای مذکور با همان تعداد آراء مکتسبه مرحله اول به مجلس راه می یابند.
تبصره ۲- هیچ یک از داوطلبان نمایندگی نمی توانند در بیش از یک حوزه انتخابیه خود را نامزد کنند، در غیر این صورت نامزدی آنها کلاً باطل و از شرکت در انتخابات آن دوره مجلس محروم می شوند.
تبصره ۳- وزارت کشور با هماهنگی شورای نگهبان زمان انجام مرحله دوم انتخابات را ظرف مدت یک ماه پس از اعلام نتیجه مرحله اول و تأیید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان، تعیین و اعلام خواهد کرد.
تبصره ۴- کلیه رأی دهندگان مرحله دوم منحصراً در حوزه انتخابیه ای که در مرحله اول انتخابات رأی داده اند شرکت خواهند نمود و کسانی که در مرحله اول در هیچ یک از حوزه های انتخابیه رأی نداده باشند در مرحله دوم انتخابات می توانند شرکت کنند.
تبصره ۵- در انتخابات میان دوره ای حوزهای انتخابیه هر دوره مجلس، کسانی حق رأی دارند که در انتخابات قبلی آن دوره در همان حوزه رأی داده باشند و یا در هیچ یک از حوزه های انتخابیه شرکت نکرده و رأی نداده باشند.
تبصره ۶- وزارت کشور موظف است ظرف مدت شش ماه از زمان تصویب این قانون نسبت به نوین سازی شیوه های أخذ رأی و شمارش آراء به منظور دقت، سلامت و نظارت بهتر در أخذ رأی در حدود اعتبارات مصوب و پس از تأیید شورای نگهبان اقدام نماید.
تبصره ۷- وزارت کشور موظف است با هماهنگی و موافقت شورای نگهبان تمام مراحل انتخابات را در حدود اعتبارات مصوب با استفاده از روشها و فناوری های نوین برگزار کند.
تبصره ۸- در انتخابات الکترونیکی با تأیید شورای نگهبان از امضاهای الکترونیکی مجریان و ناظران استفاده می شود.
ماده ۱۱ (اصلاحی ۱۴۰۲/۵/۱)- در هر مرحله انتخاباتی، هر شخص واجد شرایط میتواند فقط یک¬بار با ارائه اصل یکی از مدارک کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه، گواهینامه رانندگی یا کارت خدمت دوره ضرورت نظام وظیفه رأی دهد. همچنین در مواردی که احراز مشخصات هویتی رأیدهنده و انطباق آن با اطلاعات دستگاه احراز هویت از طریق اثر انگشت یا سایر نشانه ¬های زیست¬ سنجی (بیومتریک) امکان¬پذیر باشد، از رأیدهنده ثبت ¬نام به عمل میآید. بر اساس دادههای دستگاه احراز هویت، شرکت و رأی دادن فرد در سوابق سجلی رأی ¬دهنده در سازمان ثبت احوال کشور ثبت خواهد شد.
تبصره ۱- [به موجب «قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» مصوب ۱۴۰۲/۰۵/۰۱ نسخ صریح شده است.]
تبصره ۲- [به موجب «قانون اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» مصوب ۱۴۰۲/۰۵/۰۱ نسخ صریح شده است.]
تبصره ۱ (اصلاحی ۱۴۰۲/۵/۱)- اخذ رأی در کلیه حوزههای انتخابیه کشور در یک روز انجام میشود و مدت آن حداقل ده ساعت است و در صورت ضرورت قابل تمدید میباشد. (اصلاحی مصوب ۱۳۷۹/۸/۲۵)
تبصره ۲ (اصلاحی ۱۴۰۲/۵/۱)- تشخیص ضرورت و مدت تمدید اخذ رأی تا حداکثر ۳ ساعت در یک حوزه یا سراسر کشور به عهده وزیر کشور و تمدید بیش از ۳ ساعت با درخواست وی و با تأیید شورای نگهبان است.
تبصره ۳ (اصلاحی ۱۴۰۲/۵/۱)- اخذ رأی باید در یکی از روزهای تعطیل رسمی باشد.
تبصره ۴ (اصلاحی ۱۴۰۲/۵/۱)- در انتخابات الکترونیکی ملاک أخذ رأی از رأی دهندگان، احراز عدم ثبت شماره ملی رأی دهنده در سامانه انتخاباتی است. (الحاقی مصوب ۱۳۹۵/۳/۳)
ماده ۱۲ (الحاقی ۱۴۰۲/۵/۱) ـ رأیگیری از افرادی که تا قبل از پایان مهلت قانونی اخذ رأی در محل شعبه حاضر شده و نوبت رأیگیری از آنان فرا نرسیده است، در حکم رأیگیری در مهلت قانونی تلقی میشود و اعضای شعبه موظفند رأی آنها را اخذ کنند.
ماده ۱۳- کلیه وزارتخانهها، سازمانها و ادارات و نهادهای قانونی و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و شهرداریها و مؤسسات عمومی موظفندحسب درخواست وزارت کشور، استانداران، فرمانداران، بخشداران، کارکنان و سایر امکانات خود را تا خاتمه انتخابات در اختیار آنان قرار دهند. بدیهیاست مدت همکاری کارکنان مذکور جزء ایام مأموریت نامبردگان محسوب خواهد شد.
تبصره ۱- در جهت اعمال نظارت بر انتخابات، کلیه نهادها و ارگانهای فوقالذکر موظفند حسب درخواست شورای نگهبان و هیأتهای منصوب ازجانب آن، کارکنان خود را در اختیار آنان قرار دهند و همچنین وزارت کشور، استانداران، فرمانداران و بخشداران موظفند امکانات لازم را در اختیار آنانقرار دهند.
تبصره ۲- حق مأموریت کارکنان مذکور از محل اعتبارات سازمان متبوع آنان تأمین و پرداخت میگردد.
تبصره ۳ (الحاقی ۱۴۰۲/۵/۱) ـ رؤسای شوراهای تأمین مکلف به دعوت از رؤسای دفاتر استانی یا شهرستانی شورای نگهبان به جلسات مرتبط با انتخابات بوده و آن مقام موظف است شخصاً در جلسات حضور یابد. رئیس دفتر استان و یا رئیس دفتر شهرستان با تأیید رئیس دفتر استان میتواند درخواست تشکیل جلسه شورای تأمین با موضوع مرتبط با انتخابات را داشته باشد و رؤسای شورای تأمین موظف به تشکیل جلسه هستند.
تبصره ۴ (الحاقی ۱۴۰۲/۵/۱) ـ عدم انجام تکالیف مقرر در این ماده تخلف اداری محسوب میشود.
تبصره ۵ (الحاقی ۱۴۰۲/۵/۱) ـ کلیه نهادهای موضوع این ماده موظفند همکاری فعال کارکنان خود اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی با وزارت کشور یا شورای نگهبان در فرایند اجرا و نظارت را بهعنوان یکی از مؤلفه ¬های ارزیابی نیروی انسانی لحاظ نمایند.
ماده ۱۴- انتخابات اقلیتهای دینی زرتشتی، کلیمی، آشوری، کلدانی و ارامنه شمال به مرکزیت حوزه انتخابیه فرمانداری تهران و ارامنه جنوب بهمرکزیت حوزه انتخابیه فرمانداری اصفهان توسط فرمانداران و بخشدارانی که اقلیتهای مزبور در آن جا سکونت دارند انجام خواهد شد.
ماده ۱۵- در صورتی که همزمان با برگزاری انتخابات مجلس، انتخابات دیگری نیز برگزار گردد، به دستور وزارت کشور، یک شعبه ثبتنام و اخذرأی با اعضاء واحد و با صندوقهای مجزا برای هر دو انتخابات در نظر گرفته خواهد شد.
ماده ۱۶ (اصلاحی ۱۴۰۲/۵/۱) ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است به ¬منظور ترویج هنجارهای انتخاباتی و نهادینه¬ کردن آن در فرهنگ عمومی نسبت به تبیین جایگاه مجلس، وظایف نمایندگان و فرایند انتخابات اقدام نماید و همچنین برنامههای آگاهیبخشی و آموزش انتخاباتی را که وزارت کشور یا هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ضروری تشخیص می ¬دهند و نیز کلیه اعلامیهها و اطلاعیههای مربوط به انتخابات را از شبکه¬های سراسری یا محلی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش نماید.
تبصره (الحاقی ۱۴۰۲/۵/۱) ـ وزارتخانه ¬های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مکلفند وظایف مقرر در این ماده را در برنامه¬ های آموزشی و درسی خود قرار دهند.
ماده ۱۷ (الحاقی ۱۴۰۲/۵/۱) ـ بهمنظور پیشگیری از ارتکاب جرائم و تخلفات انتخاباتی:
الف ـ شورایعالی پیشگیری از وقوع جرم در چهارچوب وظایف خود راهبردها، برنامهها، تدابیر و سایر اقدامات لازم در حوزه پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی را حداقل نُه¬ ماه قبل از برگزاری انتخابات اتخاذ میکند.
ب ـ دبیرخانه شورایعالی پیشگیری از وقوع جرم و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه مکلفند با استفاده از امکانات موجود پژوهشهای لازم برای آسیبشناسی علل وقوع جرائم انتخاباتی و راه های پیشگیری از آن را انجام داده و نتایج آن را برای اتخاذ تصمیم به شورایعالی پیشگیری از وقوع جرم ارائه دهند.
ماده ۱۸- انتخابات مجلس در حوزههای انتخابیهای که دچار حوادثی از قبیل سیل، زلزله، جنگ و غیره شوند، با تشخیص و پیشنهاد وزارت کشورو موافقت شورای نگهبان در شهرهای محل استقرار مهاجرین و در صورت امکان در حوزههای مذکور نیز برگزار خواهد گردید و مراتب به اطلاع عمومخواهد رسید.
تبصره- شعب ثبت نام و اخذ رأی مخصوص حوزههای انتخابیه مناطق مذکور، در شهرستانهائی دایر میشود که حداقل دوهزار و پانصد مهاجرناشی از وضعیت مزبور از آن حوزه انتخابیه، در محدوده شهرستان مهاجر بوده و اسکان یافته باشند و امکان بازگشت به حوزه انتخابیه خود را نداشتهباشند.
ماده ۱۹- مأموران انتظامی در حدود قانون موظف به ایجاد نظم و جلوگیری از هرگونه بینظمی در جریان انتخابات و حفاظت صندوقها بوده وحق دخالت در امور اجرائی و نظارت را ندارند.
تبصره (اصلاحی ۱۴۰۲/۵/۱)- در صورت نیاز فرماندهی کل انتظامی به نیروهای کمکی با تصویب مراجع ذیصلاح قانونی، نیروهای نظامی با فرماندهی کل انتظامی همکاری مینمایند.
ماده ۲۰ (اصلاحی ۱۴۰۲/۵/۱) ـ قوه قضائیه به تعداد کافی شعب موجود در هر حوزه قضائی را به منظور رسیدگی فوری و خارج از نوبت به جرائم انتخاباتی اختصاص می دهد.
تبصره ۱ (الحاقی ۱۴۰۲/۵/۱) ـ از زمان ثبت ¬نام تا پایان مهلت رأیگیری، جلب یا بازداشت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با اتهامات قبل از داوطلبی یا تخلفات و جرائم انتخاباتی ممنوع است، مگر در مواردی که با استدلال کتبی دادستان کل کشور، تعویق تعقیب یا رسیدگی، حقوق افراد یا حقوق عمومی را در معرض تضییع قرار دهد.
تبصره ۲ (الحاقی ۱۴۰۲/۵/۱) ـ رسیدگی به جرائم انتخاباتی اعضای هیأت های اجرائی بخش و شهرستان، هیأت های نظارت شهرستان، نمایندگان هیأت نظارت در بخش و داوطلبان و نامزدها در صلاحیت مراجع حوزه قضائی مرکز استان محل وقوع جرم است.
تبصره ۳ (الحاقی ۱۴۰۲/۵/۱) ـ جرائم انتخاباتی اعضای ستاد انتخاباتی کشور و استانها، هیأت اجرائی مرکزی و هیأت مرکزی نظارت، هیأت های نظارت استان و همچنین فرمانداران مراکز استانها در دادگاههای کیفری تهران رسیدگی میشود.
ماده ۲۱ (الحاقی ۱۴۰۲/۵/۱)- در صورت وقوع تخلفات انتخاباتی، مراتب به ¬صورت مستند به مراجع ذیصلاح رسیدگی به تخلفات اداری ـ انضباطی سازمان متبوع از جمله هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری اعلام می ¬شود و مراجع مذکور موظفند حداکثر یک¬ماه پس از پایان فرایند انتخابات، به تخلف رسیدگی کنند.
تبصره ـ به هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت کشور و شورای نگهبان اجازه داده می ¬شود که به ¬ترتیب به تخلفات انتخاباتی عوامل اجرائی و نظارت اشخاص غیرکارمند رسیدگی کنند. متخلف، از همکاری بهعنوان عامل اجرائی یا عامل نظارت برای یک تا سه دوره از برگزاری هر یک از انتخابات مندرج در اصل ششم (۶) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران محروم خواهد شد. حکم محرومیت مقرر در تبصره ماده (۷۹) قانون از شمول این تبصره مستثنی است.
ماده ۲۲- [به موجب «قانون اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی» مصوب ۱۳۸۶/۱/۲۶ نسخ صریح شده است.]
ماده ۲۳- در موارد ذیل با تأیید هیأت نظارت حوزه انتخابیه مربوطه، برگه های رأی باطل و مراتب درصورتجلسه قید و آراءمذکور ضمیمه صورتجلسه خواهد شد: (اصلاحی مصوب ۱۳۸۶/۱۲/۱)
الف- در موارد ذیل برگه های رأی باطل وجزء آراء مأخوذه محسوب می گردد:
۱- آراء ناخوانا باشد.
۲- آرائی که کلاً حاوی اسامی غیر از نامزدهای تأیید شده باشد.
۳- آرائی که سفید به صندوق ریخته شده باشد.
ب- درموارد ذیل برگه های رأی باطل و جزء آراء مأخوذه محسوب نمی گردد:
۱ – صندوق فاقد لاک و مهر انتخاباتی باشد.
۲ – آراء زائد برتعداد تعرفه باشد.
۳ – آراء کسانی که به سن قانونی رأی نرسیده باشند.
۴ – آرائی که با شناسنامه افراد فوت شده یا غیر ایرانی داده شده باشد.
۵ – آرائی که با تقلب و تزویر (در تعرفه ها، آراء، صورتجلسات، شمارش) به دست آمده باشد.
۶ (اصلاحی ۱۴۰۲/۵/۱)- آرائی که با شناسنامه و شماره ملی یا کارت ملی یا دیگر مدارک شناسایی غیر یا جعلی أخذ شده باشد. (اصلاحی مصوب ۱۳۹۵/۳/۳)
۷ – آراء تکراری.
۸ (اصلاحی ۱۴۰۲/۵/۱)- آرائی که با شناسنامه و شماره ملی یا کارت ملی یا دیگر مدارک شناسایی کسانی که حضور ندارند أخذ شده باشد. (اصلاحی مصوب ۱۳۹۵/۳/۳)
۹ – آرائی که فاقد مهر انتخاباتی باشد.
۱۰ – آرائی که از طریق تهدید به دست آمده باشد.
۱۱ – آرائی که روی ورقه ای غیر از برگه رأی نوشته شده باشد.
۱۲- آرائی که از طریق خرید و فروش به دست آمده باشد.
تبصره ۱ – کل آراء مندرج در صورتجلسه ای که صندوق أخذ رأی آن فاقد اوراق رأی یا برگه های تعرفه باشد، باطل و جزء آراء مأخوذه محسوب نخواهد شد.
تبصره ۲ – آراء زائد مذکور در جزء (۲) بند «ب» به قید قرعه از کل برگه های رأی کسر می شود.
تبصره ۳- آراء باطل مأخوذه در حدنصاب انتخاب نماینده موضوع ماده (۸) این قانون محاسبه نمی گردد.
ماده ۲۴– در صورتی که در برگ رأی علاوه بر اسامی نامزدهای تأیید شده، اسامی دیگری نوشته شده باشد، برگ رأی باطل نبوده و فقط اسامیاضافی خوانده نمیشود.
تبصره ۱- در صورتی که نام یک داوطلب در برگه رأی مکرر نوشته شده باشد فقط یک رأی برای او محسوب میشود.
تبصره ۲- چنانچه آرای ریخته شده به صندوق به علت تشابه اسمی نامزدهای انتخاباتی به هیچ وجه قابل تشخیص و تفکیک نباشد به نسبت آراءنامزدهای دارای تشابه اسمی در آن صندوق میان آنان تقسیم میشود و در مورد رأی یا آراء باقیمانده غیرقابل تقسیم، به حکم قرعه عمل خواهد شد.
تبصره ۲ مکرر- به منظور تسهیل امر نظارت و حفظ آراء واقعی مردم و جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان نمایندگی، چنانچه نامزدی در حوزهانتخابیه به تشخیص هیأت اجرائی یا نظارت برای عامه مردم ناشناخته و گمنام باشد ولی نام خانوادگی و یا نام و نام خانوادگی او مشابه نام خانوادگی ویا نام و نام خانوادگی یکی از داوطلبان سرشناس و معروف آن حوزه باشد، باید مشخصهای مانند شماره (کد)، شغل، محل سکونت، نام پدر و غیرهبرای او تعیین و در آگهی انتشار اسامی نامزدهای انتخاباتی درج گردد. آراء فاقد آن مشخصه، برای او منظور نخواهد شد.
فرد مذکور میتواند در تبلیغات انتخاباتی خود مشخصهٔ تعیین شده را قید نماید و چنانچه در ایام تبلیغات انتخاباتی اعلام انصراف نماید، داوطلبهمنام او میتواند قبل از روز انتخابات از طریق روزنامه و یا صدور اطلاعیه ادامه داوطلبی خود را برای رفع ابهام اعلام نماید. (الحاقی مصوب ۱۳۷۸/۱۰/۱۳)
تبصره ۳- در مواردی که دو انتخابات به طور همزمان انجام گیرد آرائی که اشتباهاً به صندوق دیگر ریخته شود با حضور ناظرین شورای نگهبانقبل از هر اقدامی به صندوق مربوطه انتقال داده شده و سپس وظیفه قانونی انجام میگیرد.
تبصره ۴- چنانچه تعداد برگههای رأی با برگههای ویژه نظارت تطبیق نداشت، با مبنا قرار دادن تعداد برگههای نظارت به قید قرعه با حضور اعضاء شعب اخذ رأی و نماینده هیأت اجرایی و نظارت به همان تعداد از آراء صندوق کسر و جزء آراء مأخوذه نخواهد بود. (الحاقی مصوب ۱۳۷۸/۱۱/۰۴)
ماده ۲۵- در صورتی که اسامی نوشته شده بیش از تعداد لازم باشد، اسامی اضافی از آخر، خوانده نمیشود.
ماده ۲۶- قبل از شروع رأیگیری باید در حضور نمایندگان هیأت نظارت بر حوزه انتخابیه مربوط، صندوقهای خالی، بسته و ممهور به مهر هیأتنظارت حوزه انتخابیه گردد و در صورتجلسهای که قبل از آغاز زمان انتخابات در محل اخذ رأی تنظیم میگردد، نمایندگان هیأت نظارت بر حوزه انتخابیهمربوط، تعداد صندوقها و خالی بودن آنها را گواهی نمایند و در صورتی که در جریان رأیگیری، نیاز باشد که صندوقی را اضافه نمایند، باید به همینترتیب عمل نموده و صورت جلسه گردد.
ماده ۲۷- وزارت کشور موظف است در طول برگزاری انتخابات با توجه به وظایفی که به عهده دارد، مطالب مربوط به انتخابات را به اطلاع عمومبرساند.
ماده ۲۸- فرمانداران و بخشداران مراکز حوزههای انتخابیه موظفند بلافاصله پس از خاتمه رأیگیری و شمارش آراء نتایج حاصله را با هیأتهاینظارت حوزه انتخابیه خود تطبیق داده و طی صورتجلسهای به وزارت کشور و شورای نگهبان ارسال و سپس از رسانههای گروهی اعلام نمایند.
ماده ۲۹- وزارت کشور مأمور اجرای قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده و مسؤول حسن جریان انتخابات است. بدین منظور میتواندمأمورینی جهت بازرسی و کنترل جریان انتخابات به حوزههای انتخابیه و شعب ثبتنام و اخذ رأی اعزام دارد.
تبصره- هیچ سازمان یا دستگاهی جز وزارت کشور و شورای نگهبان تحت عنوان اجرای قانون انتخابات یا نظارت، مجاز نیست در امر انتخاباتدخالت کند و یا مأموران و بازرسانی اعزام نماید.
ماده ۳۰- پس از پایان انتخابات، بلافاصله صورتجلسه نتیجه انتخابات با امضاء هیأت اجرائی مرکز حوزه انتخابیه و هیأت نظارت بر انتخاباتحوزه مربوطه در پنج نسخه تهیه میشود که یک نسخه نزد هیأت اجرائی مرکز حوزه انتخابیه میماند و بقیه برای هیأت نظارت بر انتخابات مزبور ووزارت کشور (دونسخه) و هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات ارسال میشود.