آیین ‌نامه حمایت از ابداعات و اختراعات مؤثر در بهبود ایمنی و مصرف سوخت و آلایندگی وسایل نقلیه

مصوب 1388/11/25 همراه با اصلاحات و الحاقات اخیر
ماده 1 واژه‌های ذکر شده در این آیین‌نامه در معانی مشروح زیر به کار می‌روند: الف ـ اختراع: طرحی که گواهینامه ثبت اختراع از اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی دریافت نموده باشد. ب ـ نوآوری: طرح‌هایی که برای اولین بار در ایران به مرحله اجرا گذاشته می‌شود و از نظر علمی و فنی قابل قبول و دارای توجیه اقتصادی باشد. ج ـ ابتکار: دستاوردهای نوین در زمینه طراحی و روش ساخت با توجه به شرایط کشور و امکانات موجود. ماده 2‌ طرح‌ های پیشنهادی که دارای شاخص‌ها و معیارهای زیر باشند پس از تأیید کارگروه موضوع ماده (6) مورد حمایت قرار می‌گیرند: الف ـ توجیه اقتصادی و فنی برای طرح پیشنهادی مبنی بر مؤثر بودن بر کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودروها. ب ـ نو و ابتکاری بودن در کشور. ج ـ انطباق با نیازهای کشور و استانداردها و معیارهای متعارف به ویژه در زمینه ایمنی و محیط زیست. د ـ حداکثر استفاده از توانمندی‌های کشور. هـ ـ خودکفایی و کاهش آسیب‌پذیری در برابر محدودیت‌های خارجی. و ـ افزایش توان رقابتی کشور و کاهش فاصله با کشورهای پیشرفته. ز ـ طی مرحله ساخت نمونه آزمایشی. ماده 3 شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت مسئولیت اجرای مفاد این آیین‌نامه را عهده‌دار می‌باشد. ماده 4 اعتبار سالانه لازم برای اجرای طرحهای موضوع این ماده به پیشنهاد شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت از محل بودجه پژوهشی شرکتهای اصلی وزارت نفت تأمین می‌شود و متناسب با پیشرفت فیزیکی طرح‌های مصوب، در اختیار این شرکت قرار می‌گیرد. ماده 5 افراد حقیقی یا حقوقی، موظفند مشخصات فنی و بررسی‌های اقتصادی اولیه پیشنهاد خود را به شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ارائه نماید. ماده 6 کارگروه داوری با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران بخش‌های ذیربط با ترکیب زیر تشکیل می‌شود: 1ـ مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت (رییس). 2ـ مـدیر بهینه‌سـازی انرژی در بخش حمل و نقـل شرکت بهینه‌سازی مـصرف سوخت (دبیر). 3ـ نماینده ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت. 4ـ نماینده وزارت صنایع و معادن. 5 ـ نماینده وزارت کشور. 6 ـ نماینده وزارت راه و ترابری. 7ـ نماینده مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران. 8 ـ نماینده سازمان حفاظت محیط زیست. 9ـ نماینده معاونت امور برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت. 10ـ نماینده معاونت امور برنامه‌ریزی و نظارت تلفیقی شرکت ملی نفت ایران. 11ـ نماینده مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران. 12ـ نماینده شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران. 13ـ دو نفر از متخصصین یا اعضا هیئت علمی (حسب مورد) به پیشنهاد رییس کارگروه و تأیید ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت. ماده 7 در صورت جدیدبودن طرح پیشنهادی و عدم سابقه قبلی در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و تأیید مشخصات فنی و اقتصادی طرحهای یادشده در کارگروه داوری، آزمایشهای لازم (در صورت نیاز) انجام می‌شود تا اثربخشی آن بر مصرف سوخت و میزان آلایندگی مورد آزمایش قرار گیرد. ماده 8 سـازمان بهـینه‌سازی مصرف سوخت موظف است بنا به تشخیص کارگـروه داوری حداقل بیست و پنج درصد (25%) هزینه اجرای طرحهای مصوب را در قالب کمک بلاعوض و یا تسهیلات (با حفظ امکان ادامه فعالیت طرح) پرداخت نماید. ماده 9 نظارت بر حُسن انجام این آیین‌نامه بر عهده ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت می‌باشد.